Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2023 р. № 1405 було внесено зміни щодо скасування мораторію на відключення споживачів житлово-комунальних послуг при заборгованості. Постановою визначено, що виконавці комунальних послуг можуть припинити виконання своїх обов’язків у разі заборгованості споживача по оплаті.

Зокрема, метою даної постанови є повернення відповідальності за несплату комунальних послуг, оскільки мораторій не звільняє від обов’язку щодо сплати, а тільки відміняє нарахування пені та штрафу. Але існує тенденція щодо зловживання цим правом багатьма фінансово платоспроможними користувачами, тим самим це призводить до зменшення обсягів надходжень до компаній - виконавців комунальних послугів.

Отже,  цим нормативно-правовим актом передбачається повернення накладання штрафу та пені у разі несплати рахунків за платежами для осіб. Але є виняток щодо тих осіб, які знаходяться на територіях, де ведуться бойові дії та на тимчасово окупованих територіях.

Окрім цього, повинно продовжуватися забезпечення надання житлово - комунальних послуг, навіть якщо у споживача було зруйновано оселю, але при цьому така особа має проінформувати відповідного надавача комунальних послуг.

Важливо, що у споживача з’явився обов’язок щодо надання постачальникам офіційного підтвердження щодо тимчасової відсутності понад 30 днів у житловому приміщенні. Таке підтвердження необхідно буде відновлювати кожні півроку, а подати їх можна у вигляді довідки з роботи, лікування чи фактичного місця проживання, тощо.

Наостанок, постановою було відновлено право щодо стягнення заборгованості за житлово- комунальні послуги через суд.

Отже, можна зробити висновок, що фактично повернулися довоєнні відносини між споживачами та виконавцями послуг, крім збереження мораторію для осіб, що перебувають на певних територіях.

Роз'яснення надано Євгенієм Промським, юристом-волонтером Гарячої лінії Асоціації правників України з питань, пов'язаних з військовою агресією, її наслідками та воєнним станом, адвокат АО «ЮК «АРЕС»

 

 

Воєнний стан сам по собі не впливає на нарахування плати за житлово-комунальні послуги. Незважаючи на його запровадження на всій території України, деякі комунальні установи все одно продовжували надавати послуги. Отже, у таких випадках нарахування має відбуватись.

Водночас є й інша ситуація – коли комунальні послуги є або були відсутні на тимчасово окупованих та/або деокупованих територіях України, де до звільнення території комунальні установи не надавали споживачам відповідні послуги. За таких обставин, плата не повинна нараховуватися або ж має відбутися пропорційне зменшення оплати згідно Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

Роз'яснення надано Владиславом Зайцевим, юристом-волонтером Гарячої лінії Асоціації правників України з питань, пов'язаних з військовою агресією, її наслідками та воєнним станом, членом Ради Комітету АПУ з міграційного права, адвокатом АО «ЮК «АРЕС»

На сьогодні стягнення боргів за житлово-комунальні послуги заборонено, проте є певні нюанси. Вказана норма передбачена Постановою Кабінету Міністрів від 5 березня 2022 року № 206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» (в редакції від 27.04.2023). Так, до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, яка утворилась:

1) після 24 лютого 2022 року;

2) з дати початку по дату завершення бойових дій або тимчасової окупації територій, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією;

3) відносно споживачів та/або членів їх сімей, які покинули своє місце проживання та надали виконавцю комунальних послуг, управителю багатоквартирного будинку, іншій уповноваженій співвласниками особі у паперовій або електронній формі довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або інші документи, що підтверджують їх відсутність у житловому та/або нежитловому приміщенні, будинку, в яких вони є споживачами на підставі укладених договорів.

Серед інших обмежень на період дії воєнного стану, встановлених вищенаведеною постановою КМУ, також варто відмітити:

  • заборону нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги;
  • заборону припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.

Що стосується тих справ, які вже були вирішені судами до 24 лютого 2022 року та наразі перебувають на примусовому виконанні у державній виконавчі службі, то виконавчі дії по ним зупиняються, якщо в них вирішується питання про стягнення заборгованості за послуги на територіях, де ведуться бойові дії, або які є тимчасово окупованими згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Роз'яснення надано Владиславом Зайцевим, юристом-волонтером Гарячої лінії Асоціації правників України з питань, пов'язаних з військовою агресією, її наслідками та воєнним станом, членом Ради Комітету АПУ з міграційного права, адвокатом АО «ЮК «АРЕС».

На жаль, жодного нормативно-правового акту, який би передбачав списання боргів за житлово-комунальні послуги, які виникли під час воєнного стану, поки не існує. Наразі можна розраховувати лише на відповідні рішення органів місцевого самоврядування, як наприклад це відбулось у місті Харків за період з 24 лютого до 01 червня 2022 року.

Водночас слід зауважити, що у Верховній Раді України зареєстрований законопроект № 8367 від 18.01.2023, який передбачає списання та реструктуризацію боргів за комунальні послуги для українців, чиє житло розташовано на території бойових дій. Депутати пропонують здійснити списання заборгованості громадян за природний газ, централізоване опалення та постачання гарячої води й електричної енергії за період ведення воєнних (бойових) дій на територіях, де розташоване їх житло. Законопроект знаходиться на стадії розгляду.

Роз'яснення надано Владиславом Зайцевим, юристом-волонтером Гарячої лінії Асоціації правників України з питань, пов'язаних з військовою агресією, її наслідками та воєнним станом, членом Ради Комітету АПУ з міграційного права, адвокатом АО «ЮК «АРЕС»

05.03.2022 р. Кабінетом Міністрів України (Уряд, КМУ) було прийнято Постанову №206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» (Постанова №206).

Вказаною Постановою Уряду на період воєнного стану була запроваджена заборона:

  • нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги (ЖК-послуги);
  • припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.

Простими словами: Уряд України заборонив постачальникам комунальних послуг відключати побутових споживачів від мереж за наявність заборгованості, а також нараховувати і стягувати штрафні санкції, інфляцію, проценти, пов’язані із заборгованістю за ЖК-послуги.

21.04.2023 р. КМУ була прийнята Постаново №390 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 р. №206», якою Уряд доповнив перелік вказаних вище заборон, адресованих постачальникам ЖК-послуг. А саме запроваджена заборона стягнення заборгованості за ЖК-послуги, утвореної після 24.02.2022 р. споживачів та/або членів їх сімей, які покинули своє місце проживання та надали виконавцю комунальних послуг, управителю багатоквартирного будинку, іншій уповноваженій співвласниками особі довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (ВПО) або інші документи, що підтверджують їх відсутність у житловому та/або нежитловому приміщенні, будинку, в яких вони є споживачами на підставі укладених договорів (з місця тимчасового проживання в іноземній державі, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби тощо).

Таким чином, заборона стягнення заборгованості за ЖК-послуги, утворена за період широкомасштабної війни, діятиме у разі, коли:

  1. споживач комунальних послуг покинув місце свого проживання і;
  2. надав виконавцю послуги, управителю будинку довідку про взяття його на облік як ВПО або;
  3. інші документи на підтвердження відсутності споживача у квартирі/будинку.

Зверніть увагу! Уряд заборонив за вказаних вище умов саме стягнення заборгованості за ЖК-послуги, нарахування та стягнення штрафів, інфляції та процентів на таку заборгованість.

Водночас, це не означає, що постачальники комунальних послуг позбавлені у період воєнного стану взагалі звертатися до суду з позовами або заявами про видачу судових наказів щодо стягнення заборгованості.

Так само, суди не можуть бути позбавлені права ухвалювати судові рішення про стягнення заборгованості зі споживачів комунальних послуг.

Це узгоджується також із положеннями прийнятого Верховною Радою України. Закону від 27.07.2022 р. №2456-IX (набув чинності з 25.08.2022 р.) щодо внесення змін до Закону України «Про виконавче провадження», яким передбачено зупинення у період дії воєнного стану вчинення виконавчих дій у виконавчих провадженнях з виконання рішень про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги в територіальних громадах, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають чи перебували у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), або якщо стягнення за житлово-комунальні послуги здійснюється щодо нерухомого майна, яке є місцем постійного проживання такої фізичної особи і було знищено або пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій.

Тобто цим Законом також передбачене саме зупинення вчинення виконавчих дій у виконавчих провадженнях про стягнення заборгованості за ЖК-послуги.

Підсумуємо зазначене вище:

  • на період дії воєнного стану заборгованість споживачів за ЖК-послуги, що виникла після 24.02.2022 р., не підлягає стягненню у випадку, коли споживач покинув місце проживання та надав виконавцю послуг довідку про взяття на облік ВПО або інші документи, що підтверджують їх відсутність споживача за місцем проживання;
  • заборона нарахування і стягнення штрафних санкцій, індексу інфляції, процентів, а також заборона припинення надання ЖК-послуг поширюється на всіх побутових споживачів (населення) незалежно від факту зміни проживання, пошкодження або знищення житла тощо.

Відповідь надана Яковом Гольдарбом, адвокатом, керівником АО «ГОЛЬДАРБ. ЕДВАЙС»

Застереження!

Цей сайт має виключно інформаційно-просвітницький та рекомендаційний характер для населення і не є повноцінною юридичною допомогою. Асоціація правників України, її консультанти та волонтери не несуть відповідальності за надані рекомендації та правову оцінку ситуації.

Звертаючись на «Гарячу лінію правової допомоги Асоціації правників України», Ви автоматично і однозначно погоджуєтесь, що ознайомились з даною інформацією і не матимете жодних претензій до АПУ, її консультантів і волонтерів.

Повноцінна правова допомога надається адвокатурою України у порядку, визначеному законом. У разі необхідності отримання такої допомоги, просимо звертатись до адвокатів, які продовжують працювати у Вашому регіоні.

Запитайте наших юристів

Консультуємо з питань війни та її наслідків