Як усім відомо, до 24 лютого 2022 року для прийняття спадщини потрібно було звертатись до нотаріуса, територія роботи якого співпадала з останнім місцем проживання спадкодавця. Якщо воно було невідоме – за місцем, де розташована нерухомість. В умовах воєнного стану держава запровадила екстериторіальність у цій процедурі – спадкоємці можуть звернутися із заявою до будь-якого нотаріуса (приватного або державного), незалежно від останнього місця проживання спадкоємця, чи місцезнаходження його майна. 

Отже, жодних обмежень у виборі нотаріуса наразі не існує. 

Роз'яснення надано Владиславом Зайцевим, юристом-волонтером Гарячої лінії Асоціації правників України з питань, пов'язаних з військовою агресією, її наслідками та воєнним станом, членом Ради Комітету АПУ з міграційного права, адвокат АО «ЮК «АРЕС»

Щоб не мати проблем з отриманням спадщини, варто дотримуватись строків її прийняття. На сьогодні дехто може говорити, що у нього є цілих 10 місяців, щоб подати заяву нотаріусу. Проте це не так. 

Дійсно, з 29 червня 2022 року в Україні почали діяти нові зміни щодо строків оформлення спадщини під час воєнного стану. Ці зміни були запроваджені на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 року № 719 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату та державної реєстрації в умовах воєнного стану». Так, було передбачено, що перебіг строку для прийняття спадщини або відмови від її прийняття зупиняється на час дії воєнного стану, але не більше ніж на 4 місяці. На практиці це означало, що до загального 6-місячного строку від смерті спадкодавця на прийняття спадщини додається ще 4 місяці, і загалом буде 10 місяців. 

Але, починаючи з 18 червня 2023 року таку норму прибрали, тому наразі строк для прийняття спадщини знову становить 6 місяців. Отже, враховуйте це при вирішенні своїх спадкових справ. 

Роз'яснення надано Владиславом Зайцевим, юристом-волонтером Гарячої лінії Асоціації правників України з питань, пов'язаних з військовою агресією, її наслідками та воєнним станом, членом Ради Комітету АПУ з міграційного права, адвокат АО «ЮК «АРЕС»

Однією з головних проблем, на яку натрапляють зараз спадкоємці, це відсутність або втрата оригіналів документів, що підтверджують право власності спадкодавця на спадкове майно. Причина зрозуміла – у багатьох документи залишились на тимчасово окупованій території і забрати їх немає можливості. До того ж, відповідні органи, де можна було б отримати дублікат документу, також можуть там перебувати. 

З одного боку може здатися, що про оформлення спадщини можна забути. Однак, це не безвихідна ситуація. 

По-перше, незважаючи на відсутність таких документів, подавати заяву нотаріусу все одно потрібно, аби засвідчити факт прийняття спадкового майна. 

По-друге, надалі залежно від ситуації можна або зачекати звільнення відповідної території, що надасть можливість отримати невистачаючі документи, або отримати відмову у видачі свідоцтва про прийняття спадщини та звернутися до суду. Обравши останній варіант, варто зібрати якомога більше доказів, які будуть підтверджувати перебування у власності спадкодавця відповідного майна (копії правовстановлюючих документів, інформація з державних реєстрів, листи органів державної влади та місцевого самоврядування тощо). Якщо ваша позиція буде доведена, суд визнає за вами право власності на майно, після чого ви зможете зареєструвати його у державного реєстратора.  

Роз'яснення надано Владиславом Зайцевим, юристом-волонтером Гарячої лінії Асоціації правників України з питань, пов'язаних з військовою агресією, її наслідками та воєнним станом, членом Ради Комітету АПУ з міграційного права, адвокат АО «ЮК «АРЕС»

Застереження!

Цей сайт має виключно інформаційно-просвітницький та рекомендаційний характер для населення і не є повноцінною юридичною допомогою. Асоціація правників України, її консультанти та волонтери не несуть відповідальності за надані рекомендації та правову оцінку ситуації.

Звертаючись на «Гарячу лінію правової допомоги Асоціації правників України», Ви автоматично і однозначно погоджуєтесь, що ознайомились з даною інформацією і не матимете жодних претензій до АПУ, її консультантів і волонтерів.

Повноцінна правова допомога надається адвокатурою України у порядку, визначеному законом. У разі необхідності отримання такої допомоги, просимо звертатись до адвокатів, які продовжують працювати у Вашому регіоні.

Запитайте наших юристів

Консультуємо з питань війни та її наслідків